26 helmikuuta 2015

Puhdas+ caps -tuotteet tutuksi

Viime vuoden puolella sain testattavakseni Puhdas+ caps-ravintolisiä. Koska en joka päivä käytä monen montaa ravintolisää meni tässä testauksessa reippaasti aikaa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Nyt olen kuuriluonteisesti kokeillut kaikkia lähetyksessä mukana olleita tuotteita.

Ravintolisillähän on tarkoitus täydentää ruokavaliota eikä missään nimessä korvata niillä ruokavaliotaan. Ravintolisät on määritelty elintarvikkeiksi, joten ne kuuluvat elintarvikelain piiriin. Eviran sivuilta löytyy tarkemmin tietoa mikä on ravintolisä.

Puhdas+ caps -ravintolisät ovat varmaan osalle tuttuja tuotteita ja ne ovat suomalaisen, innovatiivisen yrityksen nimeltään New Organics Oy:n tarjoomassa. Suomalaisten lisäksi tuotteita tarjotaan kuluttajille muissa Pohjoismaissa että Euroopassa.

Puhtaita, orgaanisia ja ekologisia tuotteita. Se on se juttu joka itseänikin kiinnosti näiden tuotteiden kohdalla. Testasin tarjonnasta D-vitamiinin (125uq), vihreä kahvipapu -uutteen, Saccharomyces boulardiin ja kollageeni&tyrnimarjan.  


Tuotteiden pakkaukset ovat aika eleettömiä ja raikkaita. Itse tuotteet ovat kaikki laktoosittomia ja gluteenittomia. D-vitamiini ei sisällä lisäksi hiivaa, suolaa, sokeria, tärkkelystä, maissia, makeutusaineita eikä soijaa. Vihreä kahvipapu -uute ei sisällä sekään mitään ylimääräisiä ainesosia. Saccharomyces boulardii on hiivalaji, joten sitä ei suositella hiiva-allergikoille, mutta probioottina sitä voivat muut käyttää tasapainottamaan ruuansulatuskanavansa bakteerikantaa ja ennaltaehkäisemään suolisto-oireita (aivan kuten maitohappobakteeritkin). Kollageeni ja tyrnimarja sisältää hedelmäsokeria, mutta ei muita yllämainittuja lisäainesosia.

D-vitamiini on hyväksi vastustuskyvylle, luustolle ja hampaille ja käytän d-vitamiinia päivittäin. Vihreä kahvipapu -uute toimii painonhallinnan tukena ja omalla kohdallani käytän tätä välillä vihreä tee -kapseleiden sijaan lyhyinä kuureina. Saccharomyces boulardiin käyttö on ollut vähäistä kohdallani; lähinnä matkoilla, mutta muutamaan otteeseen olen turvautunut tasaamaan vatsani pörinöitä. Hyvin on tasannut. Kollageeni ja tyrnimarja on aika tymäkkä energiashotti päivään. Piristää kyllä, mutta siitä en pysty sanomaan ovatko ryppyni silonneet (nauraa). Ehkä vaatii pidemmän kuin kahden viikon käytön, että pystyy sanomaan onko iho kimmoisampi, kiinteämpi ja sileämpi.

Puhdas+ caps -tuotteet ovat hyvä vaihtoehto ravintolisäksi mikäli arvostat puhtautta, orgaanisuutta ja ekologisuutta. Tuotteita on saatavilla laajasti terveys- ja hyvinvointituotteita myyvistä liikkeistä ja verkkokaupoista (tuotteita löytyy myös nu3-verkkokaupasta, vaikka sitä ei olekaan mainittuna jälleenmyyjälistassa).
Jatkan näiden käyttöä kuuriluonteisesti kuten tähänkin asti tukemaan ruokavaliotani. Omalla kohdallani olen sitä mieltä, että tutustuminen näihin tuotteisiin on ollut ihan positiivinen retki.

                                          Mari

19 helmikuuta 2015

Väliaikatietoa osa 2 Energiat kattoon, kroppa kuntoon -verkkovalmennuksesta

Päivittelen taas kuulumisiani Liftedin Energiat kattoon, kroppa kuntoon -verkkovalmennuksen osalta. Verkkovalmennus kestää 5 viikkoa ja alkoi 26.1.15 ja toden totta tämä valmennus on jo reippaasti yli puolen välin! Kyllä aika juoksee ja se kertoo kyllä siitäkin, että valmennus on ollut kaikkea muuta kuin tylsä.


Ensimmäinen viikko oli ikään kuin tunnustelua, rauhallista laskeutumista ja tutustumista aiheeseen ja esittelyä mitä tuleman pitää. Materiaalia on ensimmäisestä päivästä alkaen tullut päivittäin 1-2 sähköpostia ja pikkuhiljaa on edetty pintaa syvemmälle. Materiaalin mukana tulleet kysymykset pistävät osallistujat pohtimaan itseään, tekemisiään ja syömisiään mukavasti. Lisäksi on selvitetty kunkin osallistujan taso liikkumisen osalta ja katselmoitu yhteisen puolentunnin ajan puitteissa kunkin ruokapäiväkirja, jota tuli pitää jokaisen. On tullut vinkkejä aterioiden kokoamiseen, kehonpainotreeniä ja oman tason mukainen treeniohjelma. Tietoa siis tulee suhteellisen kattavasti ja on vain itsestä kiinni miten sen kaiken pystyy omaksumaan. Pieninä annoksina hyvä tulee ja uudet asiat on aina hyvä pureskella sopiviksi. 

Omalla kohdallani suurin korjausta vaativa asia on riittävä nukkuminen ja se itsensä alustaminen hyvien unien pariin. Mulla kun tahtoo olla se niin, että valvon myöhään, kaadun suoraan koneelta petiin ja nukun 5-10 tuntia riippuen seuraavan päivän ohjelmasta. Erittäin epäsäännöllinen unirytmi ja myös suhteellisen vähin unin sitä mennään. Olen asettanut tämän osuuden elämässäni korjauslistalle, jota korjaan pikkuhiljaa, mutta ilman stressiä.
Toinen osa-alue, jossa itselläni on parantamisen varaa, on tasapaino ja notkeus. Tasapainoni on hurjin askelin kehittynyt siitä, kun elämäntaparemonttini aloitin, joten olen suhteellisen tyytyväinen siihen, mutta nälkä kasvaa syödessä. Sama koskee notkeuttani. Se ei ole kehittynyt hurjasti, mutta sentään vähän ja tulevaisuudessa olenkin ajatellut kehittyä sillä saralla. En tavoittele telinevoimistelijan notkeutta, mutta sellaista itselleni hyvältä tuntuvaa notkeutta. Siinä samalla sitä tasan tarkkaan huoltaa omaa kehoaan ja lihaksiaan ikään kuin salaa. 

Tässä tavoitetta kehon tasapainon suhteen...
Ilme sen kertoo, että ei veny, ei ja kiristää kyllä :-D (kuva viime vuoden satoa)
Valmennus on ollut edelleen hauskaa ja olen ollut mukana hyvillä mielin. Matka mukana on antanut uutta näkökantaa ja potkua oman hyvinvointini ylläpitämiseen. Ja kehittämiseen. Ja itsensä haastamiseen. Olo on hyvä, olen saanut nauraa makeasti tehdessäni kehonpainotreenejä (en kyllä hirveästi mököttele muutoinkaan) ja keittiöönkin on tullut uusia ideoita.
Hirmuisen helppoa, kun voi lukea materiaalit ja tehdä harjoitteet silloin, kun aika on itselle sopivin ilman, että tarvitsee suoriutua tietyllä kellonlyömällä jonnekin paikan päälle. Toki sekin on omalla tavallaan mielekästä ja siinä tapaa ihmisiä, mutta otan tämän sellaisena laatuaikana itselleni (nauraa). Hienoa, että tällaisia mahdollisuuksia on!

                                             Mari

14 helmikuuta 2015

Motivus - kuntokeskusten liikuntapalvelut

Olen mukana Hopottajat -kampanjassa Motivus -kuntokeskusten liikuntapalveluita arvioimassa. Pääsen siis testaamaan Helsingin alueen Motivus-kuntokeskusten tarjontaa. Kampanja alkoi helmikuun alussa ja jatkuu alustavasti tämän kuun loppuun asti. 


Kävin hakemassa oman superkorttini Kampin Motivus Centeristä, jossa olen aiemmin vieraillut kuntosalilla muutamaan otteeseen kertamaksun turvin (muita Motivus-kuntokeskuksia en tässä kohdin muistanut olevan olemassakaan, mutta onhan niitä Helsingin seudulla muitakin kuten Ruoholahdessa, Stockmannilla ja Adlon Töölössä). 
Palvelutiskillä oli hirmuisen mukava nuorimies, joka laittoi korttini käyttökuntoon ja kertoi samalla mitä mistäkin löydän ja miten sujuvasti muun muassa voin varata itselleni sopivat tunnit netissä. Yksinkertainen, mutta riittävä aloittajan tietopaketti tuli siinä.
Täytyy kyllä sanoa, että kaikki tähän asti palvelutiskillä olleet työntekijät ovat olleet erittäin ystävällisiä ja palvelualttiita. Helppo mennä paikalle, ja tuntee heti olevansa tervetullut. Tällaisella on itselleni merkitystä.

Motivuksissa ei ole pakkositoutumista ja voit osallistua kertamaksulla tai ostaa kortin ohjattuihin jumppiin tai vain kuntosalille (hinnaston löydät tästä). Nyt ystävänpäivän ollessa käsillä Motivus tarjoaa muun muassa treeniä loppuvuodeksi 6 kuukauden hinnalla. Lisäksi Motivuksen kortin ostanut saa erilaisia etuja, joista tarkemmin tietoa nettisivuilla.


Ystävänpäivän tarjouksia
Kampin Motivus Centerin kuntosali on iso ja siellä on suuri määrä erilaisia ja monipuolisia, uudehkoja laitteita. Vapaita painojakin löytyy jonkin verran ja lämmittelyyn löytyy useampi juoksumatto, kuntopyörä ja crosstrainer -laite. Tilaa löytyy myös venyttelyyn tai vaikkapa pallon kanssa jumppaamiselle erikseen eikä siis tarvitse siinä kuntosalin puolella kulkuväylällä jumppailla. 

Motivus tarjoaa myös suuren määrän erilaisia jumppia, joista varmasti jokaiselle löytyy se oma juttunsa. On muun muassa body pumppia, Motivus HIITtiä, kahvakuulaa, kiinteytystä, perusjumppaa, venyttelyä, steppiä, tanssia ja kehonhuoltoa muutamia mainitakseni. Miehille ja senioreillekin omansa.

Itse olen nyt käynyt pariin otteeseen kuntosalin puolella ja kehonhuoltotunneilla. Kehonhuolto on kokonaisvaltainen lihasten ja lihaskalvojen hyvinvointia edistävä tunti, jossa on vaikutteita erilaisista kehonhuoltomenetelmistä ja apuna käytetään rullaa sekä omaa kehoa. Tunti sopii kaikille ja ovat tuntuneet kyllä tehokkailta. Tunneilla, joissa olen ollut, on opettaja ollut kummallakin tunnilla eri henkilö ja tuntien sisällöt mukavasti erilaisia. Kipu on kyllä ollut kummallakin tunnilla lihaksia rullaillessa yhtä kova, mutta se ei ole opettajien vika (nauraa). Ja sali on ollut liki täysi, joten tunnit ovat suhteellisen suosittuja ajankohdasta riippumatta.

Jatkan testailua ja pyrin kokeilemaan itseäni kiinnostavia erilaisia jumppia ja muita Helsingin seudun Motivus -kuntokeskuksia. Ilolla ja avoimin mielin, vaikka ryhmäjumppaukset eivät ole olleet tähän asti se 'mun juttuni' (tiedä sitten vaikka mieli tässä muuttuisi...). Netistä pääsen hyvin katsastamaan kunkin päivän tarjontaa ja varaamaan itselleni sopivia tunteja. Kerron kokemuksistani täällä myöhemmin. 
Tuttujakin olisi kiva tavata, mutta toistaiseksi ei ole yhtään tuttua kasvoa tullut vastaan...

                                                Mari


04 helmikuuta 2015

Välipalat - virtaa superfoodeista

Nyt kun on ollut muutama pakollinen lepopäivä johtuen tiukan treenin jälkeisistä lihaskivuista, on ollut aikaa tutustua erilaiseen kirjallisuuteen. Kivut ovat sitä kuuluisaa hyvää kipua, joka kuuluu asiaan, kun on kunnolla treenannut salilla. Menee levolla ja venyttelyllä ohi (nauraa).

Käsissäni on kirja, jonka teemana on välipalat. Kirjan aihe on asia, joka koskettaa meitä jokaista, jotka terveydestään huolehdimme, jotka pohdimme miten sitä vaihtelua välipaloihinsa saisi ja joita ylipäänsä välipalat kiinnostavat. Kirja on suunnattu siis meille kaikille.
Välipalat - virtaa superfoodeista -kirja on teos, joka antaa ideoita ja helpotusta välipalojen osalta. Sana superfood saattaa kavahduttaa, mutta se on turhaa.
Kirjan kirjoittavat Hanna Sumari, Marjo Kauppila, Monna Pursiainen ja Aino Mäkelä ovat kaikki enemmän tai vähemmän meille tuttuja tyyppejä ja omassa elämässään joutuneet tilanteeseen, jolloin rahka ei enää maistu tai mukana kuljetettava proteiinipatukka kaipaa vaihtelua.

Välipalat - virtaa superfoodeista
Poppoo iloisia ihmisiä; takarivissä kirjan tekijät Hanna, Marjo, Monna ja Aino ja eturivissä kirjanjulkkaritilaisuuden vieraita; Niko ja Teuvo
Kirjan alussa on kirjoitus lukijalle, jossa on ytimekkäästi koostettu miksi teos on tehty ja mitä se lukijalleen tarjoaa. Kirja on omasta mielestäni kaunis teos, joka esittelee helposti lähestyttävällä tavalla ja monipuolisesti erilaisia ruoka-aineita ja niistä rakentuvia välipaloja. On makeaa ja suolaista, tulista ja miedompaa. Niin ja superfoodeja, kuten mustikka, mustaherukka, kaura ja nokkonen muutamia kotimaisia mainitakseni. Alussa on myös lyhyet esittelyt kirjan kirjoittajista sekä esittelyt yleisimmistä muualta tuotetuista superfoodeista kuten maca, lucuma, kookosöljy jne.

Välipalojen ohjeet ovat selkeitä ja kauniisti kuvitettu. Yksinkertaisesti esillä ja helposti luettavissa. Kirja on herkullisia kuvia täynnä! 

Lukijalle -kohdassa on hienosti kiteytetty se, miksi muun muassa välipaloilla on väliä  ja miksi teos on syntynyt. 
Teksti menee näin, että 'elämä on kallisarvoinen lahja, kannattaa hoitaa itseään hyvin, että voi nauttia siitä parhaalla mahdollisella tavalla joka päivä'.

Kuvia kirjan julkistamistilaisuudesta ja tarjottavista (esimakua kirjan tarjonnasta)
Kirja on saatavilla ainakin Adlibrikseltä (Välipalat -virtaa superfoodeista).

Itsehän ajattelin edetä niin, että nyt kun olen tutustunut kuviin ja resepteihin silmäillen niin alan testaamaan mikä näistä on tuleva oma suosikkini. Luulenpa, että niitä on monia! 

                                                  Mari


03 helmikuuta 2015

Pakurikääpä - uusvanha megatrendi

Pari viikkoa sitten tammikuussa pääsin osallistumaan CocoVin pop-up -myymälässä Unioninkadulla järjestetyille pakuritee -kutsuille. Nii-in, luitte oikein eli pakuri oli aiheena. Kovin tuttu pakuri ei ollut minulle entuudestaan, mutta muistikuvaa on nuoruudestani, että jompikumpi edesmenneistä isoäideistäni aina tuhahti kuullessaan pakurista puhuttuvan. Pakurin käytöllä on kyllä pitkät perinteet ihan Suomessakin (Venäjällä vielä pidemmät ja paremmin tutkitut) ja moni on kuullut sen olleen kahvin korvikkeena sotavuosina. Sen verran siitä minäkin tiesin.


Tuore kirja Pakurikääpä - opas lääkinnällisten sienten maailmaan
Pop Up -tilan pirteä väritys
Pakurikääpä on sieni, oikeastaan lääkinnällinen sieni, joka on tunnettu paremmin vanhan kansan parissa kuin nuorempien, mutta ehkä tulevaisuudessa tilanne on eri.  
Jaakko Halmetoja on tutkinut pakuria Suomessa enemmänkin ja kirjoittanut siitä kirjan Pakurikääpä - Opas lääkinnällisten sienten maailmaan. Tässä tilaisuudessa oli Jaakolle varattu aikaa luennoida pakurista ja esitellä sitä sekä kirjaansa puolentunnin ajan, mutta aihe kiinnosti paikallaolijoita ja luennoitsija oli niin loistava, että aikaa hurahti peräti puolentoista tunnin verran.
Itse kirja on ensimmäinen suomeksi kirjoitettu teos, joka käy laajemmin läpi lääkinnällisiä sieniä ja enemmän seikkaperäisesti pakurikäävän historiaa, terveysvaikutuksia, eri valmistustapojen etuja, aktiivisia ainesosia ja nitoo kasaan aiheen tiimoilta viljellyt legendat ja 2000-luvun tieteellisen tutkimusdatan. 


Luennoitsija itse vauhdissa
Jaakko Halmetoja
Olin tyytyväinen, että pääsin paikalle. Sain hyvän tietopaketin pakurista ja mukaan lähti myös Jaakon kirjoittama kirja. Itseäni on alkanut kiinnostaa enemmän ja enemmän se mitä suuhuni laitan ja näin ollen ruoka-ainekset, niiden terveysvaikutukset ja saatavuus ovat yksi kiinnostuksen kohteistani. Luennon jälkeen itselleni heräsi ajatus korvata osa kahvistani pakurilla ja kuulostella mahdollisia terveysvaikutteita, mutta olen avoimin mielin muillekin käyttökohteille. 
Pakuri tekee ikään kuin tuloaan ja sen tutkiminen on lisääntynyt. Nyt se on ikään kuin uusvanha megatrendi. En usko, että vanha kansa on ollut täysin väärässä pakurin suhteen käyttäessään sitä korvikkeena tietäen, että se ei ole ainakaan pahasta. Arvokas sieni siinä missä kantarellit ja suppilovahverotkin.

Hyvä ja antoisa aamupäivä oli kyllä pakurin parissa. Maistoin sekä pakuriteetä että pakurikahvia. Ensikosketukseni pakuriin oli siinä eikä se ollut huono kokemus (nauraa). Pakuria ei toistaiseksi kotoani löydy enkä ala tässä paasaamaan siitä suu vaahdossa, mutta jos aihe kiinnostaa suosittelen tutustumaan Jaakon kirjaan ja testaamaan itse. Niin minäkin aion tehdä.


Pakurikaffet ja -kirja
Pakurikääpää jauheena pussissa

Pakurikääpää teenä


                                           Mari

02 helmikuuta 2015

Väliaikatietoa Energiat kattoon, kroppa kuntoon! -verkkovalmennuksesta

Energiat kattoon, kroppa kuntoon! -verkkovalmennusta on nyt 5 viikosta takana yksi viikko. Valmennus starttasi 26.1.15 maanantaina, jolloin jokaisen osallistujan tuli kirjautua sovellukseen. Tämä takasi sen, että kaikki osallistujat aloittavat samaan aikaan. 


Sovellus on helppokäyttöinen, suorastaan ihanan yksinkertainen, ja joka päivä sinne tulee uutta materiaalia. Valmennus on toteutettu niin, että uudet kurssimateriaalit ovat saatavilla aloituspäivästä lähtien päivä kerrallaan ja siitä tulee ilmoitus sähköpostiin. Materiaaliin voi tutustua siis päivittäin silloin, kun itselle sopii ja palata materiaalien pariin halutessaan myöhemmin. 
Osallistujilla on mahdollisuus keskustella keskenään ja valmentajien kanssa. Materiaali sisältää erilaisia tehtäviä, pohdintoja ja kysymyksiä, joihin kurssilaiset osallistuvat toivon mukaan aktiivisesti. Koen nämä yllämainitut oikein hyvänä juttuna ja samalla siinä tulee peilattua materiaalin oppeja omaan elämäänsä tai ruokavalioonsa ja liikkumiseensa ja tarvittaessa saa neuvoja ja vinkkejä. Itselläni on herännyt selkeästi vaihe tarkastella syvemmin miten olen elämäntaparemontissani onnistunut ja miten sitä jatkossa ylläpidän. Janoan tietoa ja vaikka sitä on jo niin olemassaolevan tiedon syventämistä ja jäsentämistä itseään hyödyttäväksi paketiksi.

Ensimmäinen treeni pisti minut suorastaan ulvomaan naurusta. Onneksi olin kotona, kun harjoitteet tein, mutta hauskaa se oli. Kyse oli valmennuksen ensimmäisestä kehonpainoharjoittelusta, joka on kyllä monipuolinen ja haastaa koko kropan kiertoharjoitteluun. Sitä vaan kuvittelee olevansa jo hieman norsua notkeampi, mutta todellisuus on kyllä hieman toinen. Puhun siis itsestäni (nauraa). 
Tässä on kyse treenistä, joka on ns. HIT (High intensity training). Treeni on nopea tehdä ja sillä saa aikaan tuloksia lyhyessä ajassa. Kiertoja lisäämällä treenin kestoa voi pidentää, mutta nopeimmillaan siihen saa aikaa vierähtämään  vain n. 15 minuuttia. Lämmitellä kyllä kannattaa, ettei jokin paikka revähdä ja paraneehan se liikkuvuus, kun muistaa lämmitellä alkuun.
Treenissä keskitytään oikeaan tekniikkaan, liikeratoihin ja lihasketjun hallintaan ja näin kehitetään liikkuvuutta, ryhtiä, kehonhallintaa ja oman kehon tuntemusta. Hyvä juttu, vaikka näin ensituntumalta tuntuukin, että menee pelkäksi räpiköimiseksi.
Mutta periksi en tietenkään anna! Puhisen ja puhkun näiden harjoitteiden parissa, jotka koostuvat mm. luistelijakyykystä, kyynärpäille laskeutumisesta, erilaisista punnerruksista, 'vuorikiipeilijästä', tikkauksesta, 'mittarimadosta', jalkojen nostosta ja lantion työnnöstä. Perusliikkeitähän nämä ja helposti pitäisi sujua, mutta kattia kanssa (nauraa). Kaikilta osin on parannettavaa, mutta hyvä niin, sillä se motivoi jatkamaan. Kaikki on itselle ja omaksi parhaaksi.

Tähän asti valmennus on vastannut odotuksiini ja ollut positiivinen kokemus. Odotan innolla aina seuraavan päivän materiaalia ja tutustun siihen ahmien. Päivittäinen materiaaliin tutustuminen ei vie kauaa, joten kiireisimmätkin ehtivät kyllä. Vaivatonta ja antoisaa!




                                        Mari


29 tammikuuta 2015

Cityshopparin mobiilietukortti 2015

Pääsin mukaan Hopottajat -suosittelumedian kampanjaan Cityshopparikorttia testaamaan. Valittavana oli joko etukortti tai mobiilikortti ja minähän se valitsin tuon mobiiliversion. Itselläni on aikaisemmin ollut muutamaan otteeseen Cityshopparietukortti, mutta esimerkiksi viimeisimmän kohdalla taisi käydä niin, että en muistanut sen olemassa oloa kertaakaan.

Osalle teistä Cityshopparikortti on varmasti tuttu ja omaatte sen tälläkin hetkellä, mutta niille, joille ei ole tuttu niin kyse on etukortista, jolla saa hyviä etuja shoppaillessaan muodin ja kauneuden parissa, syödessään ravintoloissa liikuntaa unohtamatta. Etuja on pitkin valtakuntaa, joten ei ole täysin keskittynyt pääkaupunkiseudulle. Lisäksi edut ovat osittain kertaluonteisia, mutta paljon on myös jatkuvia, jotka ovat käytettävissä vaikka joka päivä. Etukortti maksaa 29e toimituskuluineen ja mobiilimalli 24e ja on voimassa koko vuoden (eli jos nyt päätät hankkia Cityshopparikortin se on voimassa etujensa osalta vuoden 2015 loppuun).


Itse koen, että mobiilikortti on se oma juttuni. Puhelin on liki aina matkassa ja edut käsillä. Ne seuraavat sinua näppärästi tarjoten aina sijaintiisi nähden lähellä olevaa tarjontaa. Oma asiansa on se, että muistat puhelimesta niitä vilkaista, mutta toistaiseksi on sujunut yllättävän hyvin. Mobiilisovellusta varten tarvitsee puhelimeen ladata ilmainen Cardu -sovellus ja puhelimen tulee olla älypuhelin (iPhone iOS7 tai uudempi, Android 2.3 tai uudempi, Windows phone; Lumia, HTC, Nokia Symbian Belle tai uudempi).

Cityshopparin mobiilietukortti 2015


Toistaiseksi en ole ennättänyt mobiilikorttia ja etuja käyttää kuin käydessäni Tampereella, jossa vierailin syömässä ravintolassa nimeltään Katmandu. Etu, jonka käytin, on jatkuva (-15% á la carten annoksista maksimissaan kahdelle henkilölle). Sen lisäksi, että ruoka oli erinomaista niin homma toimi. Tilatessani kerroin, että minulla on Cityshopparikortti näyttäen sen puhelimestani ja laskulla oli kyseinen etu hyvitetty. Näin sen tulisi toimia. Paikkojen, joissa Cityshopparietuja myönnetään, tulisi tunnistaa kortti ja tietää myönnettävät edut omalta kohdaltaan. Asiakkaan ei tarvitse murehtia muuta kuin, että näyttää kortin ja kertoo tarvittaessa minkä edun aikoo käyttää, jos etuja on useampia samassa paikassa tarjolla. Tätäkään ravintolaa en olisi tiennyt ellen olisi katsonut mobiilikortin tarjontaa, joka siis tarjoaa sijaintisi perusteella lähellä olevia paikkoja, joissa etuja on tarjolla. Hirmuisen näppärää, kun ei sitten tarvitse osoitettakaan etsiä; se löytyy edun kylkiäisenä.

Onneksi on vuosi vasta aluillaan ja näin ollen vielä aikaa reilusti, sillä etuja on niin runsaasti, että kuukausi tai pari ei riitä kaikkia hyödyntämään. Ja tottakai etuja haluaa mahdollisimman paljon hyödyntää, jotta kortti maksaa itsensä takaisin. Hinta ei kyllä päätä huimaa! 
Itse tulen käyttämään varmastikin vaateliikkeiden, ravintoloiden ja kahviloiden etuja, mutta myös matkailun ja kulttuurin osalta tulen hyödyntämään tarjontaa. Siis näin äkkiseltään ajateltuna, kun etuja on kuitenkin reilusti (noin 1000) ympäri Suomen. Lisää tulee, kun KesäExtra ilmestyy toukokuussa ja siinä kohdin tulee käyttöösi 200 uutta etua. Mobiilikorttilaisille ne sujahtavat suoraan kortille, joten mitään erillistä kirjasta ei matkassaan tarvitse silloinkaan kanniskella. Ihana edistysaskel tässä kohdin ja lisää ainakin omaa hyvinvointiani helppoudellaan (nauraa)!



Lisää Cityshopparikortista ja sen eduista voit lukea alla olevan linkin takaa:
Cityshoppari2015
Ja mobiikortista tarkemmin (voit myös tilata itsellesi) alla olevan linkin takaa:
Cityshopparimobiilikortti2015

Ja hei, tämä ei ole yksistään naisten juttu vaan miehillekin niitä etuja löytyy! Tutustukaa ihmeessä tarjontaan.

                                              Mari

26 tammikuuta 2015

Tilanne Bepanthen Anti-Scar -arpigeelin käyttämisen jälkeen

Nyt on hyvä aika palata testituloksiin Bepanthen Anti-Scar -arpigeelin osalta muutaman kuukauden käytön jälkeen. Sain testattavakseni siis viime vuoden lopulla kyseistä arpigeeliä, jonka luvattiin ehkäisevän punoittavan ja kohollaan olevan arven muodostumista ja lisäksi pehmentävän, silottavan ja peräti häivyttävän sen. Kampanja oli Hopottajat -kampanja, johon pääsin mukaan testaamaan.

Testaukseen tuli kaksi arpigeeliä

Otin kuvan lähtötilanteesta, ja kuvasta näkyy, että arpeni on punoittava, pitkä ja kohollaan. Kutina ja kiristys eivät näy, mutta niistäkin kärsin. Arpigeeliä ei tässä kohdin oltu käytetty lainkaan.
Arpi ennen testauksen aloitusta lokakuussa 2014
Nyt arpi on minun mielestäni pienentynyt, punoitus vähentynyt ja pinta on myös tasoittunut. Bepanthen Anti-Scar -arpigeeliä olen käyttänyt aamuin illoin ja muistanut myös rullailla hierontarullallakin. Jo aikaisemmin lyhyen käytön jälkeen häipyivät kiristys ja kutina, eivätkä ne ole palanneet. 
Tilanne nyt ja kuvakin otettu edellistä lähempää, koska arpi on kooltaan kutistunut
Kokonaan arpi ei ole kadonnut, mutta en sitä odottanutkaan. Sen sijaan tapahtuneet muutokset ovat mielestäni positiivinen asia ja geeli on hoitanut hommansa. Nyt harmittaa, että en valinnut pienempää tähystysoperaation jälkeistä arpea toiseksi, jotta olisin voinut verrata miten sen tilanne edistyy arpigeeliä käyttäen. No, jälkiviisaus on jälkiviisautta.
Suosittelen Bepanthen Anti-Scar -arpigeeliä mikäli haluat leikkausarpiasi häivyttää, pienentää ja hoitaa arven aluetta pehmeämmäksi ja vaaleammaksi. Oma testiarpeni oli testin alkuvaiheessa varsin tuore (alle 6 kk vanha) ja tulokset arpigeelin käytön jälkeen ovat mielestäni varsin positiiviset. Sitä en tiedä tulisiko näin mukavaa jälkeä, jos testattavana ollut arpi olisi ollut vanhempi.

                                       Mari

19 tammikuuta 2015

Uusia tuttavuuksia keittiössäni

Sisäinen kokkini huokaisi onnesta, kun sain testattavakseni Lékuén tuotteita. Heti ensisilmäyksellä koin näiden tuotteiden helpottavan elämääni ruuanlaiton parissa eikä se tunne ole muuksi muuttunut ainakaan tapahtuneiden käyttökokemusten jälkeen.

Ovo -munakypsennin kuutio
Kyse on espanjalaisen Lékué -brändin innovatiivisista tuotteista, joilla voi valmistaa terveellistä ruokaa mikrossa. Joillekin nimi ja tuotteet saattavat olla ennestään hyvinkin tuttuja, mutta minulle nimi ei ensin sanonut mitään (vaikka onhan näitä tarjolla hyvinvarustelluissa kaupoissa). Ovat siis täysin uusia tuttavuuksia keittiössäni!
Lékué -brändin tuotteet ovat silikonituotteita ja näistä kakkuvuuat, patakintaat ja nuolijat ovat ehkä ne tutuimmat tuotteet. 
Silikoni, jota tuotteissa käytetään, on 100% platinasilikonia, josta ei irtoa mitään kemikaaleja. Samaa silikonia käytetään muun muassa vauvojen tuteissa. Helppo myös puhdistaa käytön jälkeen.

Suomeen näitä tämän brändin tuotteita tuo Mastermarks Brands Oy ja heillä on myös verkkokauppa, josta löytyy vaikka mitä kivaa välineistöä helpottamaan kokkailuja että tuomaan väriä keittiöön!

Munakaskääre
Itse kehitän sisäistä kokkiani nyt hyödyntämään munakaskäärettä, Ovo -munakypsennin kuutiota ja höyrykäärettä. Toistaiseksi olen enimmäkseen ihastellut näitä tuotteita ulkomuotonsa ja värinsä vuoksi, mutta myös odottanut henkeä pidätellen, että sulavatko ne mikroon. Eivät ole sulaneet eivätkä tule sulamaankaan (nauraa). Joitakin pienimuotoisia kokeiluja olen siis jo tehnyt, mutta jatkan testailujen parissa ja kerron tuloksista täällä myöhemmin.

Höyrykääre


Mutta tähän mennessä hyvältä vaikuttaa, ja kananmunan valkuainenkin on valmistunut vikkelään eri muotoihin ja makuihin! Pitää vain opetella näitä oikein hyödyntämään ja kokeillen etsiä se optimaalinen valmistusaika. Yksinkertaisia ja nopeita käyttää ja tuovat oman hauskuutensa kokkaamiseen. 


                                        Mari

17 tammikuuta 2015

Detox -ilta ja elämäni ensimmäinen joogakokeilu

Tiistaina olin Maijun mukana iltatilaisuudessa, jonka aiheena oli Detox ja kehon hyvinvointi. Tilaisuuden järjestäjänä toimi Villa Mandala yhteistyössä Jolien kanssa Urban Mandalan joogastudiolla Punavuoressa.


Joogastudio oli hyvin lämminhenkinen ja harmoniaa huokuva

Raakakakkua ja vihersmoothieta
Tilaisuuden alussa oli mahdollista maistella raakakakkua ja vihersmoothieta Detox-henkeen ja kyllä maar olikin maistuvat eväät! 

Vihreä detox smoothie sisälsi pinaattia, omenaa, lehtikaalia, kardemummaa, persiljaa ja merisuolaa. Raakasuklaakakku Go Nuts sisälsi avokadoa, taatelia, aprikoosia, banaania, palmusokeria, kookosöljyä, raakasuklaata, auringonkukansiemeniä, suolaa, vaniljaa, kardemummaa, neilikkaa, kanelia, inkivääriä ja soijalesitiiniä.
Tarjottavien lisäksi oli aikaa tutustua Jolien luonnonkosmetiikkaan, jota oli esillä suosituimpien tuotteiden osalta.

Ruotsalaista luonnonkosmetiikkaa, huulikiilteet

Luonnonkosmetiikkaa Jolielta
Ohjelmassa oli lyhyet esittelyt Villa Mandalan ja Jolien toiminnasta sekä kehon detoxista. Inhoan tuota sanaa detox, mutta se on kuitenkin enemmän kuvaava sana kuin mikään muu (tai helpompi vaihtoehto kuin pidemmin kerrottuna 'kehon puhdistus kuona-aineista ja myrkyistä'). Sitä se kuitenkin on eli tietyillä, pääsääntöisesti vihreillä ruoka-aineilla ja niitä syömällä/juomalla pistetään elimistö puhdistautumaan. Se tekee kyllä hyvää eikä sitä tarvitsisi tehdä kuin silloin tällöin päivän verran.

Kehon detos -luento

Ennen hiljentymistä eli joogaa oli sometettava tietenkin :-D
Tilaisuuden lopuksi oli mahdollisuus osallistua Detox-joogaan. Itse olin ensin kovin epäröivä, mutta paikan päälle tullessani epäröinti haihtui. En ole ikinä ennen joogannut ja täytyy sanoa, että tunnin jälkeen olin tyytyväinen siihen, että kuitenkin kokeilin. Olo oli vallan mainio, vaikka kaiken sen kehon nitinän, kitinän ja paukkeen jäljiltä ei olisi ikinä uskonut (nauraa). Suosittelen kokeilemaan, varsinkin, jos kuvittelee joogan olevan pelkkää hyminää ja että siinä ei tulisi hiki. Helppoa oli vielä alussa, kun maattiin selällään ja hengiteltiin. Siitä se sitten muuttuikin vaikeammaksi, kun piti olla siinä hetkessä ihan itsensä kanssa kuunnellen ja puhumatta. Haastavinta olivat ne eri asennot, pysyminen niissä ja ylipäänsä venyminen niihin sekä hengittäminen (sitä kun piti muistaa myös hengittää eikä pidättää hengitystään). Mielikuvissaanhan sitä venyy vaikka mihin, mutta todellisuus on jotakin aivan muuta. Puhun siis itsestäni (nauraa).
Tunnin joogan päätteeksi oloni ei ollut täysin zenimäisen tyyni, mutta kuitenkin positiivinen ja hyvä. Olin yllättynyt, että joogahan tuntui kivalta. 

 Joogavälineistöä; joogatiili ei päässyt nyt kuvaan, mutta sellainenkin oli käytössä.

Hymyssä suin ja rauhoittumista odottaessa...
Tilaisuudesta jäi ylipäänsä hyvä olo. Ja Jolien tuotepaketti (myös ihana yllätys!).
Asiapitoinen, hyvänolon tilaisuus ja kaunis ilta!

Jolien tuotepaketti sisälsi ranskalaisia Absolis Patyka -tuotteita, luonnonkosmetiikkaa nekin.
Villa Mandalan hyvinvointikeskus sijaitsee Loviisassa ja Urban Mandala on sitten se urbaanimpi vaihtoehto ja Helsingin sivupiste.
Lisätietoja Villa Mandalasta ja Urban Mandalan tarjonnasta:
Villa Mandala
Yhteistyössä mukana myös Jolie; lisätietoja linkin takaa.

Urban Mandala osoite

Aloin pohtia, että pitäisikö sitä toisenkin kerran mennä joogaamaan....

                                      Mari